Tuesday, October 25, 2016

TVDW 23/10/2016 - Athlete - Black Swan Song (live) (2012)


Er zijn zo van die weken dat een bepaalde song zoveel belangrijker is dan alle anderen. Op weg naar Brugge afgelopen donderdag, beluisterde ik "Steve McQueen" nog eens. De plaat van Prefab Sprout is om tal van redenen iconisch voor mij. Omwille van de songs natuurlijk, in eerste instantie. Met name tracks 2 tot en met 9 zijn als het ware de belichaming van perfecte pop: romantische, ademende liedjes met in songstructuur, instrumentatie en tekst tal van verrassende, subtiele wendingen. Omwille van het moment van uitgave ook: "Steve McQueen" kwam uit in juni 1985, een scharniermoment voor mij - net tussen middelbare school en universiteit. Omwille van de producer, mijn Held Thomas Dolby. En - misschien zelf: vooral - omwille van die ene zinsnede uit de song Goodbye Lucille #1. Life's not complete / 'till your heart's missed a beat. Mijn favoriete songquote ever.

De tvdw stond met andere woorden vast. Tot, volkomen onverwacht, Black Swan Song mijn pad kruiste. In de live-versie, uit 2012. De studioversie schopte het in 2009 al tot tvdw. Sindsdien groeide het nummer - ik wik mijn woorden - uit tot een van mijn top 3 favoriete songs van het laatste decennium. En toch wist ik eigenlijk al die tijd blijkbaar niet wat er gezongen werd. Wat ik voor "sympathy" nam, blijkt eigenlijk "symphony" te zijn.

I've been racing the clock
And I've run out of steam
I am ready for my final symphony
Oh my body is weak
But my soul is still strong
I am ready to rest in your arms

Hoedanook: unforgettable, this.


Labels: ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/2qg0o9

1:38 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Dan heb ik toch een voorkeur voor Prefab Sprout...Maar goed, ... het is JOUW blog.

6:41 AM  

Post a Comment

<< Home