Tuesday, October 24, 2017

TVDW 22/10/2017 - The Tragically Hip - Yawning or Snarling (1994)


Ik moest afgelopen week terugdenken aan Warren Zevon. Aan hoe die man de fatale diagnose kreeg en toch nog een plaat maakte. En hoe het nieuws van zijn heengaan, zovele maanden na die eerste diagnose, toch nog binnenkwam. Ik had een gelijkaardig gevoel bij het trieste nieuws over Gordon 'Gord' Downie. Je weet dat het eraan komt (we weten op de keper beschouwd allemààl dat het eraan komt, bij ieder van ons) en toch is er nog een schok. Raar trouwens dat iemand die geen naaste familie of geen vriend is, toch zo'n effect kan hebben.

Nu, Gord was - net als Zevon - wel een soort van muzikale vriend, natuurlijk. Eentje die me de ogen opende, begin jaren negentig in de Vooruit, in wat hun eerste Belgische optreden zou zijn. Eentje die me van mijn sokken blies tijdens enkele van de optredens en enkele van de platen die in de jaren nadien zouden volgen. Eentje die me op zijn eigengereide manier wist te vermaken tijdens een interview backstage in de AB.

Iedereen heeft wel zijn favorieten uit de cataloog van the Hip. Ik maakte ooit mijn persoonlijk lijstje op deze blog (klik op het label "tragically hip" hieronder om het ergens terug te vinden - een ander, niet onaardig lijstje, vind je hier: http://www.cbcmusic.ca/posts/11469/the-tragically-hip-s-12-albums-ranked). Na Downie's heengaan draaide ik "Day For Night" nog eens. Niet mijn absolute voorkeur (al was het maar om dat zwakkere Fire in the Hole en het saaie Titanic Terrarium), maar Grace Too en de tvdw staan er wel op te blinken - en dat zijn absolute toppers. "One night in El Paso...." R.I.P. Gord.

Labels:

4 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/p9n2d6

6:33 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Hij was één van die zeldzame artiesten die het vermogen had om een gevoel van verwantschap te creëren zonder dat je hem kende. Het heengaan van iemand die deel uitmaakt van je persoonlijke geschiedenis, kan heel diep snijden. Check ook de live versie van dit nummer uit 2000 www.youtube.com/watch?v=OKectCQLG_s

1:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

mooi gezegd Zinn
zo is het maar net

2:34 AM  
Blogger Shamrockske said...

Hail Hail

1:58 AM  

Post a Comment

<< Home