Friday, April 06, 2018

TVDW 08/04/2017 - Ibrahim Maalouf - Beirut (2011)


Intussen is het haast een tweede natuur geworden: in de loop van de week steekt de vraag 'is dit een potentiële tvdw' bij zowat alle muziek die ik hoor, op de achtergrond de kop op. Maar wat is de bedoeling van deze vrijblijvend schrijfseltjes over deuntjes allerhande? Waartoe dient deze blog? Ik vraag het me wel eens af. Ik doe het in de eerste plaats voor mezelf ja. Ik kan moeilijk zeggen dat ik het doe voor de honderden trouwe lezers van deze blog, want die zijn er niet of ik ken ze alleszins niet. Ik doe ook geen moeite om de blog te promoten. Welke redenen zijn er dan wel? Wel, de tvdw's helpen me een beetje structuur kan te brengen in mijn muziekbeleving. Plus: ik hou van lijstjes. Plus: de blog helpt me net iets aandachtiger te luisteren naar muziek ("waarom zou dit een tvdw kunnen zijn?") - als tegengewicht voor het al te vluchtige wegwerpproduct dat muziek intussen geworden is. En het is wel leuk eens om te zien hoe deze of gene tvdw onthaald wordt bij mijn kleine groep muziekvriendjes die deze blog volgen. De groep is zo klein dat ik de vriendjes bij naam ken: dàg Nico! Helaba Bart! Jow Dele!

Structuur brengen in muziek? Lijstjes? Liefde voor muziek delen? Het is ook de bedoeling van muziekvriend Piet en de Missies waarop hij me uitnodigt. We hebben er door de jaren heen al twee gehad: Mission to Mars in 2004 en Mission to Venus in 2008. Het principe is steeds: Piet bepaalt een rode draad (bijvoorbeeld: "wat neem je mee in onze raket naar Venus?") en geeft een aantal van zijn muziekvriendjes de opdracht om met een selectie songs te komen (met bijhorende argumentatie). Hij bundelt dan songs en argumentatie in een reeks cd's en een boekje met duiding, en deelt dit dan onder de deelnemers van de missie.

Eenvoudig maar geweldig concept, dat zorgt voor een aardige reeks custom made cd's met fijn artwork en met plezierige teksten over muziek. Een jaar geleden nodigde Piet ons uit voor een derde missie, de Mission on Earth. Opdracht: 15 songs selecteren die iets te maken hebben met plaatsnamen, dorpen, steden, regio's op aarde. Iedereen (nu ja, dit keer waren we maar met drie deelnemers) vulde het wat op zijn manier in. Ik koos voor songs van Tom Verlaine, Billy Joel, Rush, Thomas Dolby, CCR, Barry Reynolds, Ryan Adams, Fountains of Wayne, Tragically Hip, Etienne Daho, The Shins, Neal Casal, Steely Dan, Concrete Blonde en Elliott Murphy.

Het resultaat van de Mission on Earth kregen we enkele weken terug overhandigd, de vier cd's van de Mission on Earth heb ik intussen doorgenomen. Erg fijn om eindelijk iets te horen van groepen waar mijn vrienden de mond van vol hebben (God is an Astronaut, Mogwai, De Beren...) of om deuntjes te herontdekken. Een van die relevaties uit de Mission on Earth is Ibrahim Maalouf. Hij blijkt een Frans trompettist van Libanese afkomst te zijn, de instrumentale tvdw neemt een erg lange, maar geslaagde aanloop om van sfeervol breezy naar stevig te gaan.

Labels:

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/r9js1k

6:29 AM  
Blogger zinnerboy said...

Ik lust er wel pap van, net als van uw blog !

6:10 AM  

Post a Comment

<< Home