Sunday, April 29, 2018

TVDW 29/04/2018 - Flintlock - Flintlock's on the way (1975)


Plaatjes opzetten die je intrigeren omwille van groepsnaam of hoes, maar die je voor het overige van haar noch pluim kent. Ben ik de enige die dat plezierig vind? Ik deed het als tiener al, toen ik in de lokale bib albums koos, puur omwille van de hoes.

Een IG-vriendin stuurde me afgelopen week een aantal platen op die ze gratis had gekregen op een rommelmarkt. Ik had gevraagd om Kowalski erbij te stoppen, een Duitse groep uit begin jaren tachtig (nochtans 'mijn' periode) die ik destijds volledig had gemist. Interessant luistervoer, hun mix van new wave à la Fad Gadget en avant-garde à la Einstürzende Neubauten. Ook in dat pakketje: een plaat van Burton Cummings, de frontman van de Canadese rockgroep The Guess Who (American Woman, weet je nog?). Niet wereldschokkend, maar ik ontdek zo'n plaatjes dus graag.

Net zoals bij Flintlock, dat ook in het postpakket stak. Hun debuut "... on the way" kreeg toch al snel een handvol draaibeurten. Ik probeer bij de tvdw steeds een coole foto van de artiest of band te zoeken, maar dat was bij deze Flintlock haast onmogelijk. Ik had er tot vorige week nog nooit over gehoord, maar Flintlock bleek een boysband die mid-jaren zeventig best wel succesvol was met hun glamrock, bubblegum pop en Merseybeat. Je hoort in Flintlock veel echo's van typisch Britse groepen, ze brengen iets wat in rechtstreekse lijn ligt met 10cc, The Kinks, Spencer Davis Group, de jonge Who en Mud. Erg vermakelijk. Ik had graag Thunderman als tvdw gekozen, maar dat nummer vond ik niet meteen op YouTube (om het te rippen). Dan maar het slotnummer van de plaat, het olijk voortjakkerende Flintlock's on the way. Op Spotify staat trouwens ook (maar één enkel) nummer van de band, het al even okselfrisse Sooner or Later.

Labels: , , ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/nfpvyz

12:39 PM  
Blogger zinnerboy said...

Dit heeft wel een zeer groot Spinal Tap gehalte...

12:47 AM  
Blogger Koop said...

zou kunnen ja, Zin, maar when in the right mood kan het wel werken, zo'n plaatje dat je zonder verwachtingen of vooringenomenheid beluistert

2:36 AM  

Post a Comment

<< Home